Bedre selvværd
En blog om selvtillid

Oplever du tegn på stress?

Alle oplever stress på et eller andet tidspunkt. Det er en del af livet, og der er mange fordele ved det! Men når stress bliver kronisk, vil disse 6 tegn begynde at vise sig i din krop

  • Du har svært ved at sove
  • Dine tanker bliver besættende, og bekymringer om fremtiden overtager dit nuværende øjeblik
  • Du oplever ofte hovedpine og muskelspændinger.
  • Din appetit ændrer sig drastisk med enten en umættelig sult eller slet ingen appetit på mad, som du plejede at nyde at spise, før du blev stresset
  • Fysiske symptomer som brystsmerter, hjertebanken, kvalme, diarré eller forstoppelse kan også være til stede, når du oplever et kronisk stressniveau, der er for højt i for lang tid.
  • Du bemærker, at du er mere og mere isoleret eller afskåret fra dine normale aktiviteter. Det kan betyde, at du bruger mindre tid sammen med venner, familiemedlemmer eller endda arbejder med hobbyer, som plejede at give dig glæde, før stressen begyndte at overtage dit liv.
  • Du kan opleve, at du holder vejret i mens du arbejder.

Hvis du er kommet galt afsted, så kan du få hjælp med stressbehandling hos Solveig Møller Finlay i København, som har speciale i stress håndtering.

Kognitiv terapi

kognitiv terapi kan hjælpe dig med at håndtere din stress. Det er en form for terapi, der fokuserer på at hjælpe dig med at identificere og ændre de negative tankemønstre, der er medvirkende til dine stresssymptomer.

Terapien indebærer samarbejde med en terapeut, som hjælper dig med at forstå, hvordan visse måder at opfatte begivenheder på kan føre til følelser af at være stresset. Når først dette er forstået, bliver det muligt for dig at foretage forskellige valgmuligheder i enhver given situation, hvilket vil hjælpe dig til at føle dig mindre stresset.

Selv om kognitiv terapi kan være effektiv til behandling af stress i sig selv, er det ikke altid nok i sig selv, og ofte anbefales en kombination af kognitiv terapi med andre terapier som mindfulness-meditation eller yoga for at håndtere kroniske stressniveauer, der er blevet overvældende for den enkelte.

Få psykolog hjælp til håndtering af din stress

Psykologer kan have speciale i stress håndtering, og kan på forskellige måder hjælpe dig i mod en normal hverdag. Der findes mange måder at arbejde med stressen på. En del af behandlingen kan bestå i, at hjælpe dig med at tilpasse rutiner i hjemmet, som alene gør det enkelt for din hjerne og således mindsker den overbelastning, den har været en del af.

Når din sygdom på et tidspunkt er ved at være klar til, at du kan gå på arbejde igen, så kan en psykolog også hjælpe dig med at lægge en plan for din tilbagevenden til arbejdet.

Det er vigtigt, at man undervejs i processen lytter til sig selv og sin krop, og således trækker sig ud af alle situationer, der gør, man kan mærke stressen i sin krop.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/6 (0 votes cast)

Leave A Comment